Go to main content

KOCHAM KSIĄŻKI, WIĘC CZYTAM

Czytelnicza innowacja pedagogiczna: Kocham książki, więc czytam!

Autor innowacji: Beata Tomasiewicz

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” Wisława Szymborska

Adresatem projektu są uczniowie kl. 4. Warto jak najwcześniej rozpocząć zaplanowaną edukację czytelniczą, gdyż ta umiejętność kształtuje świat wartości dziecka, wspiera rozwój rodziny i buduje życiowe priorytety czytanie staje się elementem wychowania a także zakłada, że jest pracą wieloletnią. W dobie społeczeństwa informacyjnego przygotowanie odbiorcy książki wydaje się być najważniejsze. Działania będą skupione w klasie, bibliotece i domu ucznia. W wyniku integracji poczynań powstanie zeszyt polecanych książek, picturebook i mówiące ściany promujące książki.

Dzień kropki

W pierwszym projekcie wzięli udział uczniowie klasy 4a i 4b. Na lekcjach języka polskiego wybraliśmy wiersze księdza Jana z tomików poezji, a następnie przepisywaliśmy je do naszych zeszytów w formie ślimaka. Zabawa zaprowadziła nas do pracowni informatycznej, gdzie na kolorowych kartkach wydrukowaliśmy ulubione wiersze i tak powstała antologia wierszy księdza Jana. W bibliotece szkolnej usiedliśmy w kręgu, aby doskonalić piękne czytanie. Głośna i staranna interpretacja utworów literackich pozostanie na długo w naszej pamięci, a na korytarzu szkolnym przy pracowni języka polskiego w czasie przerw relaksowaliśmy się spokojnie i cicho czytając wiersze patrona.

Ogólnopolski dzień głośnego czytania

Wyjątkowo w tym dniu cieszą się wszystkie książki, bo to ich święto. Z tej okazji w klasie 4a i 4b na lekcjach języka polskiego czytaliśmy wiersze naszego patrona. Zwracaliśmy uwagę na przekazanie ich treści i staranną dykcję. Twórczość ks. Jana pozwoliła nam zbliżyć się do pięknych, kolorowych wydań poezji z ilustracjami. Spotkanie w klasie i bibliotece szkolnej umożliwiło również integrację naszych klas i odkryło w nas młodych aktorów. Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w czytelniczym projekcie z księdzem Janem!

Ukochany Pan Kleks

Lektura obowiązkowa może budzić wyłącznie pozytywne emocje! Spotkanie z Panem Kleksem przypomniało nam, jak ważny jest dla nas autorytet nauczyciela. Z okazji dnia edukacji narodowej z wyjątkowym zainteresowaniem wciągnęliśmy się w zabawę z książką „Akademia Pana Kleksa”. Dzięki kolorowym kartom pracy zapamiętaliśmy mądrość, dobroć i radość, którymi zarażał najcudowniejszy nauczyciel świata. Od dziś właśnie te cechy imponują naszym czwartoklasistom w ich ukochanych nauczycielach z dziesiątki!

Zaskakujące spotkanie

Po przeczytaniu dwóch wyjątkowych książek, które samodzielnie wybraliśmy w bibliotece szkolnej, postanowiliśmy połączyć w pary ich głównych bohaterów. Okazało się, że książeczka przeczytana przez kolegę z ławki może połączyć się treścią z utworem poznanym przez drugą osobę. Omówiliśmy wspólne cechy postaci, a nawet zauważyliśmy, że przeciwieństwa mogą się przyciągać. I tak na rysunkach, które równocześnie wykonywały dwie osoby symboliczny gest w postaci wyciągnięcia ręki przez połączył obojga. Radości nie było końca, gdy powstał nasz pierwszy picturebook.

Miś ze mną czyta książki

Pod takim hasłem obchodziliśmy dzień pluszowego misia. Przynieśliśmy ulubione pluszaki, które towarzyszyły nam nie tylko na przerwach, ale podczas pracy na lekcjach języka polskiego. Słuchały jak pięknie czytały i przyglądały się czy ładnie piszemy w zeszytach. Taka mobilizacja wywołała uśmiech na naszych twarzach, ale i była wyjątkowo kształcąca.

Wielkie odkrycie

Wielkie odkrycie: Podania i legendy Czechowic-Dziedzic. Odwiedziliśmy bibliotekę szkolną, aby na półce z publikacjami dotyczącymi naszego regionu odnaleźć cudowne teksty o Czechowicach-Dziedzicach. Czytaliśmy je na głos i doskonaliliśmy technikę czytania, ale także odkryliśmy piękne ilustracje. To one zaprosiły nas w tajemniczy i odległy świat, w którym dobro uszlachetnia, a zło zostaje ukarane.

Kaczor Donald i Święty Mikołaj

Okazuje się, że mogą mieć coś wspólnego. W dniu szóstego grudnia sięgnęliśmy po komiks o Kaczorze Donaldzie znajdujący się w naszym szkolnym podręczniku. W skupieniu, ale i z uśmiechem przyjrzeliśmy się wadom małych kaczorków, które czasami przypominają nasze. Aby mieć do tego dystans ubraliśmy mikołajkowe czapki i czerwone bluzeczki dla rozbawienia samych siebie, a może nawet bohaterów komiksu.

Tropem książek w bibliotece

Kolejna wyprawa do biblioteki szkolnej zakończyła się sukcesem, ponieważ samodzielnie wybraliśmy książkę, która stanie się naszą klasową lekturą. Każdy z nas miał okazję przeczytać fragment klasie i zaprezentować losy bohatera w formie opisu i rysunku. Powoli, ale systematycznie zapełniają się nasze autorskie zeszyty lektur. Czasami relaks, a czasami niezwykła przygoda były naszym udziałem z nowymi bohaterami książek.