Go to main content

„Jeśli wyginą pszczoły,

człowiekowi zostaną cztery lata istnienia”

Albert Einstein

Pszczeli zakątek

Pszczoły to najważniejsze na świecie zapylacze. Życie jednej czwartej roślin kwitnących zależy właśnie od nich.

W czasie ostatniej debaty Królewskiego Towarzystwa Geograficznego w Londynie Instytut Watch uznał pszczoły za najbardziej wartościowe zwierzęta świata.

Siedemdziesiąt z każdych stu produktów żywnościowych zależy od działalności pszczół.

Bez zapylania rośliny nie mogłyby się rozmnażać , co spowodowałoby w konsekwencji stopniowe wyginięcie zwierząt .

Klasy 3 postanowiły zadbać o te pożyteczne owady, lepiej je poznać .

W październiku zajmiemy się właśnie poznaniem ich bliżej i przygotowaniem dla nich domków na zimę.

W klasach powstaną „zakątki”, w których będziemy umieszczać wszystko to, co o nich wiemy.

W szkolnych ogrodzie , na klasowych grządkach, umieścimy „Domki dla owadów”, które dla nich zrobimy.

Na wiosnę będziemy siali rośliny miododajne i dbali o nasze grządki. Chcemy zaprzyjaźnić się z tymi pożytecznymi owadami.

Zgodnie z założeniami innowacji „Pszczeli Zakątek” uczniowie klas 3 rozpoczęli wspólną” przygodę z przyrodą i jej mieszkańcami” w październiku.

Aby rozumieć istotę tak ważnego celu jaki sobie obraliśmy w każdej z klas 3 odbyła się

„ żywa dyskusja”. Uczniowie rozmawiali o roli pszczół w życiu człowieka , wymieniali się posiadanymi informacjami.

Nie zapomniano oczywiście o problemie jaki stanowi ryzyko wyginięcia tak ważnych
i pożytecznych dla człowieka i przyrody owadów.

Seans filmowy „ Z kamerą wśród pszczół” stał się inspiracją do jeszcze większego działania na rzecz naszych „ małych przyjaciół”.

Bogaci w wiedzę stworzyliśmy tzw. „ zakątki „ w naszych salach lekcyjnych – nasze własne kąciki wiedzy o pszczołach. Każda z klas stworzyła własne gazetki informacyjne
o pszczołach . Zostały one umieszczone w widocznym miejscu w sali lekcyjnej a uczniowie brali czynny udział w ich „bogaceniu”.

W końcu przyszła wyczekiwana przez wszystkich chwila… działanie praktyczne w naszym szkolnym ogrodzie.

W ramach innowacji uczniowie udali się do szkolnego ogrodu aby zapoznać się
z docelowym miejscem stworzenia „ Pszczelego Zakątka” .

Uzbrojeni w niezbędny sprzęt ( grabki, kopaczki, gumowe rękawiczki ) czynnie uczestniczyli w pracach porządkowych: grabili , czyścili rabatkę tak aby stworzyć „ urocze” miejsce dla naszych „ małych przyjaciół”. Po wykonanych pracach porządkowych uczniowie posadzili na rabatkach pierwsze nasionka roślin miododajnych aby na wiosnę móc obserwować ich wzrost oraz  pierwsze pszczoły które do nich zawitają.

Kolejnym krokiem było stworzenie „ Domków dla owadów”.

Wspólnymi siłami wraz z wychowawcami stworzyli drewniane domki , które umieszczone zostaną tuż przy naszych rabatkach i staną się częścią naszego „ Pszczelego Zakątka”.

Ciąg dalszy …. Już wiosną