Go to main content

„Jeśli wyginą pszczoły,

człowiekowi zostaną cztery lata istnienia”

Albert Einstein

Pszczeli zakątek

Pszczoły to najważniejsze na świecie zapylacze. Życie jednej czwartej roślin kwitnących zależy właśnie od nich.

W czasie ostatniej debaty Królewskiego Towarzystwa Geograficznego w Londynie Instytut Watch uznał pszczoły za najbardziej wartościowe zwierzęta świata.

Siedemdziesiąt z każdych stu produktów żywnościowych zależy od działalności pszczół.

Bez zapylania rośliny nie mogłyby się rozmnażać , co spowodowałoby w konsekwencji stopniowe wyginięcie zwierząt .

Klasy 3 postanowiły zadbać o te pożyteczne owady, lepiej je poznać .

W październiku zajmiemy się właśnie poznaniem ich bliżej i przygotowaniem dla nich domków na zimę.

W klasach powstaną „zakątki”, w których będziemy umieszczać wszystko to, co o nich wiemy.

W szkolnych ogrodzie , na klasowych grządkach, umieścimy „Domki dla owadów”, które dla nich zrobimy.

Na wiosnę będziemy siali rośliny miododajne i dbali o nasze grządki. Chcemy zaprzyjaźnić się z tymi pożytecznymi owadami.

Zgodnie z założeniami innowacji „Pszczeli Zakątek” uczniowie klas 3 rozpoczęli wspólną” przygodę z przyrodą i jej mieszkańcami” w październiku.

Aby rozumieć istotę tak ważnego celu jaki sobie obraliśmy w każdej z klas 3 odbyła się

„ żywa dyskusja”. Uczniowie rozmawiali o roli pszczół w życiu człowieka , wymieniali się posiadanymi informacjami.

Nie zapomniano oczywiście o problemie jaki stanowi ryzyko wyginięcia tak ważnych
i pożytecznych dla człowieka i przyrody owadów.

Seans filmowy „ Z kamerą wśród pszczół” stał się inspiracją do jeszcze większego działania na rzecz naszych „ małych przyjaciół”.

Bogaci w wiedzę stworzyliśmy tzw. „ zakątki „ w naszych salach lekcyjnych – nasze własne kąciki wiedzy o pszczołach. Każda z klas stworzyła własne gazetki informacyjne
o pszczołach . Zostały one umieszczone w widocznym miejscu w sali lekcyjnej a uczniowie brali czynny udział w ich „bogaceniu”.

W końcu przyszła wyczekiwana przez wszystkich chwila… działanie praktyczne w naszym szkolnym ogrodzie.

W ramach innowacji uczniowie udali się do szkolnego ogrodu aby zapoznać się
z docelowym miejscem stworzenia „ Pszczelego Zakątka” .

Uzbrojeni w niezbędny sprzęt ( grabki, kopaczki, gumowe rękawiczki ) czynnie uczestniczyli w pracach porządkowych: grabili , czyścili rabatkę tak aby stworzyć „ urocze” miejsce dla naszych „ małych przyjaciół”. Po wykonanych pracach porządkowych uczniowie posadzili na rabatkach pierwsze nasionka roślin miododajnych aby na wiosnę móc obserwować ich wzrost oraz  pierwsze pszczoły które do nich zawitają.

Kolejnym krokiem było stworzenie „ Domków dla owadów”.

Wspólnymi siłami wraz z wychowawcami stworzyli drewniane domki , które umieszczone zostaną tuż przy naszych rabatkach i staną się częścią naszego „ Pszczelego Zakątka”.

Ciąg dalszy …. Już wiosną

Nie było łatwo rozpocząć wiosennych prac w tym roku. Najpierw kolejny raz mieliśmy nauczanie w trybie zdalnym, a potem pogoda nas nie rozpieszczała. No ale zaczęliśmy!!! Posadzona jesienią miodunka, dała naszym owadom pierwszy pożytek. Aż brzęczało wśród jej listków.

20 maja wszystkie klasy 1-3 obchodziły Światowy Dzień Pszczół. Klasy 3 przesłały materiały i propozycje prac dla dzieci. Teraz każdy uczeń Szkoły Podstawowej nr 10 im. Ks. Twardowskiego wie jaki pożytek mamy z tych wspaniałych owadów. Klasa 3b zrobiła domek dla owadów, który przenieśliśmy i usadowiliśmy na grządce w naszym szkolnym ogródku.

W poniedziałek 24 maja, klasa 3b na swojej grządce zasiała kwiaty pożyteczne dla owadów. Chcemy pokazać, ze kwietna łąka jest wspaniałą alternatywą dla trawnika. Na pewno ładniejsza, jest z niej pożytek i wymaga mniej pracy( tylko 2 razy jest koszona w ciągu roku).

W tym samym dniu klasa 3a posadziła kolejne kwiaty na swojej rabatce. Postaraliśmy się o kwiaty, które będą kwitły do zimy. Teraz przekwitały , posadzone jesienią kwiaty cebulowe i miodunka. Za chwilę zakwitną rogownica kutnerowata i dąbrówka rozłogowa. W lecie pokażą swoją krasę liliowce. Jesień to czas astrów i rozchodników.

Mamy nadzieję, że nasze pszczółki będą miały co zbierać. Nas te prace na świeżym powietrzu bardzo cieszą i jesteśmy zadowoleni, że możemy coś zrobić dla środowiska , w którym żyjemy.

Uczniowie klasy 3a i 3b.