Go to main content

DZIELIMY SIĘ WIEDZĄ . SZTUKA PICIA WODY

Picie wody to zdrowy nawyk, który powinno mieć każde dziecko. Nawyki żywieniowe kształtują się już od okresu wczesnego dzieciństwa. Dzieci są doskonałymi obserwatorami. Wzorem do naśladowania są przede wszystkim rodzice. Dotyczy to wszystkich obszarów, także żywienia, dzieci preferują słodki smak już od najmłodszych lat, bo kojarzy się z czymś dobrym,
z przyjemnością.

Bez smaku, bez koloru, po prostu... nuda. Tak myśli większość dzieci, przyzwyczajonych do słodkich, aromatyzowanych napojów, czy kolorowych soków w przyciągających oko opakowaniach. Czysta woda jest na pewno zdrowsza – ale jak sprawić by nasze dzieci chciały po nią sięgać?

Woda dla dzieci (oraz dorosłych) jest najzdrowsza, a nie kompocik czy ciepła herbatka. Najlepiej nawadnia. Dziecko nie traci przez nią apetytu. Nie powoduje otyłości jak inne słodzone cuda. Nie psuje zębów. Więc naprawdę warto powalczyć, żeby nasze dzieci do picia w pierwszej kolejności wybierały właśnie ją.

Dzieci uwielbiają eksperymenty i wspólne zabawy z dorosłymi. Jeżeli chcemy przekonać dziecko do picia wody – pokażmy jej niesamowite właściwości. Efekty wizualne są niesamowite (przynajmniej dla dziecka), a przy tym dużo zabawy i śmiechu.

W przedszkolu dbamy o to, aby posiłki podawane dzieciom były zdrowe. Przykładamy wielką wagę do wyglądu oraz sposobu podawania potraw, aby zachęcić je do jedzenia. Przedszkolaki codziennie otrzymują owocowo – warzywne przekąski i wodę mineralną do picia. Biedronki Twardowskiego już kolejny rok szkolny doskonalą wiedzę na temat zdrowego odżywiania: w poprzednim uczestniczyły w akcji „Jem zdrowo i kolorowo” a w tym w innowacji pedagogicznej „Kuchcikowo”, gdzie w czasie zajęć przedszkolaki przygotowując różne smakołyki mogą rozwijać swoje praktyczne umiejętności kulinarne oraz poznają zasady prawidłowego odżywiania się. Jest to czas na brudzenie się, wąchanie przypraw, testowanie nowych smaków oraz opowiadanie o jedzeniu. Realizując te zajęcia dzieci usprawniają motorykę małą, ćwiczą manualnie: krojenie, wygniatanie, obieranie, mieszanie, smarowanie itd. Dzieci kształcą umiejętność współpracy w grupie, czerpią radość z przygotowywania wspólnych posiłków,
a samodzielnie przygotowane potrawy są dla dzieci bardzo atrakcyjne, co sprawia im wiele radości i zachęca do konsumpcji.

W związku z sytuacją epidemiologiczną nasze przedszkole pracuje w ścisłym reżimie sanitarnym (na teren placówki nie mogą wchodzić Rodzice ani inne obce osoby, grupy przedszkolne nie mogą się ze sobą spotykać), dlatego bardzo utrudniona była promocja wiedzy na temat sztuki picia wody wśród Rodziców i dzieci. Wszystkie wykonane przez Biedronki Twardowskiego prace na konkurs plastyczny „Piramida zdrowia” zostały zaprezentowane na wystawce w szatni, gdzie mogła je podziwiać cała rodzina przedszkolna, ponadto na zajęciach kulinarnych przygotowywaliśmy dla kolegów z młodszych grup zdrowe przekąski, wody smakowe i świeżo wyciskane soki owocowo – warzywne.

W kwietniu podczas spotkań indywidualnych z Rodzicami, przeprowadzono rozmowę na temat projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!”, podczas której Rodzice otrzymali informację „Sztuka picia wody” oraz przygotowaną kolorową ulotkę, w której zamieszczone były zadania dla dzieci oraz informacje dotyczące znaczenia wody dla organizmu i dlaczego warto pić wodę. Rodzice wiedzą, że picie wody jest zdrowe, ale dzieci jej nie lubią, bo nie ma smaku. Wybierają więc słodkie napoje, które dominują w domu. rodzice tylko w niewielkim stopniu (około 34 proc. respondentów) poszukują informacji nt. norm właściwego nawodnienia.

Nasi Rodzice aktywnie uczestniczyli w pomocy dzieciom w wypełnianiu kart pracy oraz wspierali swoje pociechy podczas realizacji kolejnych zadań.

Jednocześnie podczas całej realizacji projektu na naszej stronie internetowej: www.zsp2czechowice.pl/ppprojekty zamieszczone były informacje na temat wykonywanych zadań wraz ze zdjęciami.

Głównym założeniem przystąpienia do realizacji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!” była możliwość przygotowania dzieci do dokonywania wyborów służących ich zdrowiu
i rozwojowi oraz nauczeniu ich poprzez zabawę jak jeść i co jeść oraz zwrócenia uwagi Rodziców i przedszkolaków na jakość jedzenia i jego rolę dla zdrowia i edukacji dzieci. Zdrowe nawyki oraz zachowanie prozdrowotne muszą być kształtowane w wieku przedszkolnym i utrwalane przez rodziców w domu, aby miały trwały charakter.

Młody organizm jest bardzo chłonny i podatny na sugestie, zarówno te pozytywne jak i niestety negatywne. Zadaniem naszym jest starać się zmieniać podejście dzieci do własnego zdrowia i wpajać wiedzę na temat zdrowego stylu życia. Postawy, umiejętności oraz nawyki, które małe dzieci wynoszą z przedszkola, procentują w dorosłym życiu lepszym funkcjonowaniem społecznym i zawodowym.

Rodzice są bardzo zadowoleni z udziału swoich dzieci w realizowanych przedsięwzięciach dotyczących zdrowego odżywiania. Jednogłośnie wypowiedzieli się, że przedszkolaki dzielą się swoimi doświadczeniami kulinarnymi i pomagają w przygotowywaniu posiłków w domu zwracając uwagę na to co jedzą, chętniej sięgają po owoce, warzywa i chętniej piją wodę.