Go to main content

CZYTAM WIĘC JESTEM - MARZEC

Zaproszenie na kawę

Adam Mickiewicz w epoce romantyzmu napisał dla nas wyjątkowy utwór, czyli „Pana Tadeusza”. Arkusz egzaminu próbnego wybrał dla nas fragment ukazujący wyjątkową kulturę biesiadowania przy stole. Mieliśmy okazję docenić umiejętność prowadzenia rozmowy podczas uroczystego śniadania. Okazuje się, że dzieło wybitnego artysty może być również dla nas współczesnych lekcją historii parzenia kawy. Aby zachwycić się wyjątkowym serwisem, sięgnęliśmy po fragmenty filmu Andrzeja Wajdy, dla potrzeb którego ów serwis został specjalnie zaprojektowany zgodnie z opisami artysty. Jego uroda zrobiła na nas wielkie wrażenie, a nade wszystko spodobał nam się sam sposób parzenia kawy. Bowiem kawiarka to nie współczesne urządzenie, ale specjalna osoba, która jest mistrzynią jej przyrządzania. Z pewnością lektura epopei narodowej przybliżyła nas do piękna polskiej kultury, a samą miłość do pysznej kawy uczyniła bardziej szlachetną i podniosłą.

Wypracowanie

Czas na wypracowanie należy znaleźć zawsze. Można zaczynać od krótkich spisanych refleksji, analizy losów wybranego bohatera czy wreszcie śledzenia fabuły książki. Można zacząć najprościej nawet w formie zapisków w pamiętniku. Dopiero później należy przygotować się do ćwiczeń pisania rozprawki. Pomoże nam w tym również podręcznik GWO, który zarówno w klasie VII i VIII przypomina zasady pisania rozprawki i wprowadza specjalistyczne słownictwo. Kiedy zapoznamy się ze schematem tej formy wypowiedzi, warto już sięgnąć po piękny temat z arkusza egzaminacyjnego: „W każdym jest coś, co zasługuje na podziw innych.”. Jak widać nasze refleksje, które poprzedzał egzamin przyczyniły się do mądrzejszego podejścia do tematu. W argumentacji odwołaliśmy się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do drugiego utworu literackiego, który ukazywał szlachetność zachowań człowieka. Aby napisać rozprawkę na 20 punktów trzeba również w codziennym życiu doświadczyć dobroci człowieka, jak również służyć innym pomocą. Właśnie do takiej postawy zachęcają nas lektury ósmoklasistów.

Oceniaj książkę po okładce

Zadania egzaminacyjne zaskakują uczniów połączeniem ilustracji znajdującej się na okładce książki z jej treścią. Właśnie tak zbudowane było polecenie, w którym mięliśmy wybrać dwie lektury, a następnie uzasadnić związek zamieszczonego na każdej elementu graficznego z zawartością treści obowiązkowej. Od klasy VII ćwiczymy umiejętność uzasadniania, dzięki której potrafiliśmy połączyć grafikę i treść książki. Potrzebna była nam też zdolność samodzielnego formułowania myśli i interpretacja losów bohaterów. Bowiem to właśnie oni, są zawsze uwikłani w wydarzenia przedstawione w lekturze.