Go to main content

CZYTAM WIĘC JESTEM - GRUDZIEŃ

W miesiącu grudniu w klasach 8A, 8B, 8E i 8F była realizowana innowacja czytelnicza „Czytam, więc jestem” i w ramach działań wykonaliśmy trzy projekty. Poniżej znajduje się ich opis.

Z „Balladyną” w XXI wiek.

W ramach przygotowania uczniów klas ósmych do egzaminu ósmoklasisty ponownie sięgnęliśmy po lekturę pt. „Balladyna”. Juliusz Słowacki ponownie zaskoczył nas treścią dialogów bohaterów dramatu i pomimo poważnego tematu utworu na naszych lekcjach bywało radośnie. Zatem warto podjąć ambitną rolę aktora i wygłosić kwestię Balladyny, Aliny czy nawet przystojnego Kirkora. Tragizm postaci oczywiście należało wyjaśnić jako nieustanny konflikt pomiędzy wartościami i wyborami dokonywanymi przez bohaterów. Może zatem praca w policji lub sądownictwie podjęta na lekcjach języka polskiego pozwoli wyjaśnić motywy postępowania Balladyny. Równie zaskakująca była przed nami analiza plakatów znajdujących się w podręczniku GWO, bowiem wielu artystów podejmowało temat sztuki J. Słowackiego. Mięliśmy okazję przyjrzeć się wybitnym dziełom polskich plakacistów. Okazało się, że sama sztuka, to jak myślimy na jej temat oraz zanalizowane plakaty pozwolą nam wnikliwiej spojrzeć na dzieło z epoki romantyzmu.

Postanowienia noworoczne

Postanowienia noworoczne były pretekstem do przygotowania się i napisania rozprawki pt. „Czy warto podejmować postanowienia. Aby przystąpić do sprawdzenia umiejętności pisania rozprawki przeczytaliśmy felieton M. Rusinka, który nauczył nas krytycznego podejścia do postanowień noworocznych zamieszczanych przez internautów na blogach i portalach społecznościowych. Artykuł zachęcał do refleksji i selekcjonowania informacji, okazuje się, że warto myśleć i działać. Drugim argumentem w rozprawce była analiza wybranego bohatera z listy lektur obowiązkowych. Wybór był duży, bowiem twórcy przekonują nas, że warto zmieniać swoje życie na lepsze dzięki postanowieniom doprawionym szczyptą wytrwałości i zdrowego rozsądku.\

Aktorzy z ks. Janem

Warto ponownie sięgnąć po wiersze naszego patrona. Można podejść do nich tematycznie i spośród wielu wybrać te, które dotyczą np. przyrody lub ambitnie – miłości. Ksiądz Jan – wnikliwy obserwator życia codziennego i świata natury daje nam wyjątkową lekcję. Samodzielnie przeczytaliśmy teksty i wybraliśmy wiersze do analizy i interpretacji. Wysłuchaliśmy wzorcowych recytacji, a następnie samodzielnie podjęliśmy się trudu publicznie przygotowanego wiersza, który później nagraliśmy. Powstałe miniatury poetyckie uzupełnią zbiory naszej szkolnej biblioteki. Uczniowie obdarzeni talentem interpretacyjnym mogą być z siebie dumni, bo przed nimi aktorska kariera w naszej szkole!