Go to main content
Wersja normalna A Wersja kontrastowa A Wersja jaskrawa A Wersja kontrastowa jaskrawa A Zmniejsz rozmiar czcionki A- Zwiększ rozmiar czcionki A+

CZYTAM WIĘC JESTEM - LUTY

Czechostrofy 2021 – Twórczość Wisławy Szymborskiej była dla nas inspiracją do doskonalenie umiejętności pięknego mówienia poezji. Z ochotą sięgnęliśmy po teksty poetki, zastanawialiśmy się, jaka tematyka będzie dla nas odpowiednia w tych trudnych czasach. Jakie wiersze trafią do naszego serca najlepiej? Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi studiując kolejne utwory. Następnie przystąpiliśmy do ćwiczeń aktorskich, które miały poprawić emisję głosu i dykcję. Chętnie szukaliśmy utworów na stronie fundacji Wisławy Szymborskiej oraz robiliśmy rozeznanie wśród tekstów recytowanych przez aktorów. Każdy z uczestników samodzielnie wybierał utwór i wykonywał kolejne próby głośnego mówienia utworu. Następnie nagrywaliśmy samych siebie, a filmiki wzięły udział w gminnym konkursie organizowanym przez MDK Czechowice-Dziedzice. W konkursie wzięli udział uczniowie: Aleksandra Brzeska, Julia Foltak, Szymon Mańdok, Zuzanna Mieszuk, Szymon Szulik, Julia Kremser i Karolina Adamowicz. Na gali laureatów reprezentowała nas Aleksandra Brzeska – laureatka II miejsca i Julia Kremser – laureatka wyróżnienia. Wielkie gratulacje!

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – 21. lutego miał miejsce międzynarodowy dzień języka ojczystego. Z tej okazji na lekcjach języka polskiego zastanawialiśmy się nad zmianami zachodzącymi w języku. Określaliśmy jakie niebezpieczeństwo dla języka polskiego niesie nadmierne stosowanie zapożyczeń z języka angielskiego oraz próbowaliśmy przyjrzeć się podstawie Polaków wobec stosowanej kultury w języku polskim. Czytaliśmy teksty prof. Jerzego Bralczyka i prof. Jana Miodka w celu zrozumienia współczesnych użytkowników języka polskiego. Bowiem niektórzy wykazują ogromną tolerancję wobec zmian językowych, a dla innych bliższa jest konserwatywna postawa wobec obecnej formy języka polskiego. Ponadto rozwiązywaliśmy zadania egzaminacyjne, w których wyjaśnialiśmy potrzebę użycia słowników ortograficznych i wyrazów bliskoznacznych podczas pisania różnych wypowiedzi. Na zakończenie spojrzeliśmy z sercem na język polski i wybraliśmy słowa, które dobrze kojarzą nam się w dzisiejszych czasach. Powstał z tego fotoreportaż, który przedstawiał ucznia z jego ukochanym słowem. Ta zabawa wprawiła nas w dobry nastrój i sprawiła, że radośnie uczciliśmy to święto.