Go to main content
Wersja normalna A Wersja kontrastowa A Wersja jaskrawa A Wersja kontrastowa jaskrawa A Zmniejsz rozmiar czcionki A- Zwiększ rozmiar czcionki A+

CZYTAM WIĘC JESTEM - LISTOPAD

Miesiąc listopad zaskoczył nas różnorodnością działań w ramach innowacji czytelniczej „Czytam, więc jestem”. Pracowaliśmy długo i systematycznie w obrębie tematu ekologicznego. Nasze działania zaczynały się w szkolnym arboretum, następnie były prowadzone w klasie, by wreszcie finalny efekt mógł wziąć udział w Ogólnopolskim Projekcie „Listów dla Ziemi”. Naszą oryginalność i wyjątkowość w formie wiersza lub opowiadania mogliśmy wyrazić pisząc teksty na konkurs „Człowiek, a środowisko”. Dla fotoamatorów atrakcyjna była część fotograficzna powiatowego konkursu w Bielsku-Białej.

Drugi moduł dotyczył teleportacji w czasie i przestrzeni, bowiem z Henrykiem Sienkiewiczem i Jerzym Kawalerowiczem przenieśliśmy się do starożytnego Rzymu. Wnikliwie studiowaliśmy losy bohaterów i porządkowaliśmy notatki w zeszycie lektur szkolnych.

Trzeci moduł odkrywał przed nami tajemnice szczęścia wraz z twórczością Czesława Miłosza. Okazuje się, że jeśli go szukasz, to może być blisko, tylko potrzeba twojej pozytywnej motywacji i otwartych oczu. Zatem czytajmy poezję – bo z nią znajdziemy szczęście.

Szczegółowa relacja z trzech modułów:

„Człowiek, a środowisko”

Jak co roku Nasza Dziesiątka przyjęła zaproszenie do udziału w XVII Powiatowym Konkursie Ekologicznym „Człowiek, a środowisko” pod patronatem Starosty Bielskiego. Celem projektu jest rozbudzanie świadomości ekologicznej i życia w czystym środowisku. Tegoroczna edycja łączy się z naszymi wspólnymi działaniami w szkolnym arboretum oraz pisanymi „Listami dla Ziemi”. Uczniowie klas czwartych i ósmych biorą udział w części literackiej oraz fotograficznej powiatowego konkursu. Zatem Naszą Dziesiątkę będą reprezentować wiersze, opowiadania i zdjęcia o tematyce ekologicznej. Za wszystkich uczestników mocno trzymamy kciuki! Powodzenia!

Podróż w czasie z Henrykiem Sienkiewiczem

Czy to możliwe, aby przenieść się w czasie z XXI wieku do starożytności? Okazuje się, że tak atrakcyjną podróż zafundował nam powieściopisarz z jeszcze innej epoki – pozytywizmu. Czas historyczny i wędrówka po starożytnym Rzymie były dla nas niezwykle ciekawym doświadczeniem. Uczniowie klas 8A, 8B, 8E i 8F śledzili losy bohaterów powieści historycznej „Quo vadis”. Wydarzenia zawarte w książce, w ciekawy sposób utrwalił w ekranizacji reżyser filmu Jerzy Kawalerowicz. Dzięki niemu mieliśmy okazję zobaczyć historyczne miejsca, poznać obyczajowość i styl życia ludzi z bardzo odległej epoki. Lektura obowiązkowa z pewnością zainspiruje nas do wirtualnych podróży, zwiedzania muzeów ukazujących kulturę starożytnych Rzymian, a przede wszystkim skłoni do wymiany poglądów podczas szkolnych dyskusji w klasach. Jeśli nie byłeś z nami w Rzymie, to koniecznie sięgnij po książkę Henryka Sienkiewicza!

Dokąd nas prowadzą polscy poeci?

Lekcje języka polskiego często zachęcają do sięgnięcia po wyjątkową poezję. Czesław Miłosz sprezentował nam wiersz pt. „Dar”. Czytelnicy z klas 8A, 8B, 8E i 8F potrafią już dziś połączyć zachwyt światem, który wywodzi się z filozofii epikurejskiej, zawartym w języku Miłosza. Był on pretekstem do zastanowienia się nad sytuacją w jakiej przyszło nam żyć dzisiaj. Mogliśmy odkryć rzeczywistość, w której człowiek akceptuje swoje miejsce na ziemi i siebie samego. Cisza i spokój udzieliły się młodym czytelnikom i skłoniły do refleksji i powrotu do chwil, w których odczuwali szczęście. Znalezienie takiego miejsca w swoim sercu pozwoliło nam przenieść się do idealnego świata, o jakim marzy każdy z nas. Zatem jeśli chcesz być szczęśliwy, sięgnij po poezję Laureata Nagrody Nobla!